Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója és a Transcend szoftverfejlesztési igazgatója, Bohács Péter volt a vendége a Spirit FM startupokkal foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek. Az innovációval, a startupok világával, a jövőbemutató ötletekkel és a potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó műsorban ezúttal a hallgatók egy egyedülálló tervezőprogramot ismerhettek meg, amely több száz órás mérnöki munkaórát vált ki zöld ipari beruházásoknál. (X)
Mint az már a műsor elején kiderült, a jelenleg kilenc portfólió céggel rendelkező Vespucci Partners szakemberei nyáron sem pihentek, folyamatosan dolgoztak, keresték a befektetési lehetőségeket. A startupok folyamatos jelentkezéseinek elbírálása mellett pedig arra is jutott idejük, hogy részt vegyenek a Hungarian Startup University Programban, amely azzal a céllal jött létre, hogy megismertesse a hazai egyetemistákat az innováció világával, a modern vállalkozói ismeretekkel és különösen a startupok működésével, mindezt egy új, közös oktatási platformon keresztül. A két féléves online kurzust az első évben 21 egyetemen, közel 2100 diák kezdte el. A Vespucci Partners pedig szakmai partnerként csatlakozott a kezdeményezéshez, hiszen, ahol tudják, támogatják a fiatalokat. Egy Mini Demo Day keretében várták a startupokat, illetve a kiválasztottak számára mentorálást is felajánlottak – mesélte Sohajda Júlia.
Az áttörés – Három millió dolláros befektetés a Vespucci Partnerstől
Ahogy az már több kezdő – a Vespucci Partners portfóliójába tartozó – vállalkozás, mint például a Haris Digital vagy a Poliloop, esetében is történt, a tőkealap szakemberei már a jelentkezés pillanatában meglátták a potenciált a Transcend technológiájában, majd az együttműködés során a magvető fázistól kezdve támogatták, egyengették a startup életútját.
„2019 decemberében fektettünk be a Transcendbe három millió dollárt, majd 17 hónap múlva már egy nemzetközi növekedési tőkebevonás történt, amely végül tízmillió dollárosra duzzadt” – mondja Sohajda Júlia, aki hozzáteszi, hogy a startup az élő példa arra, hogy mennyire sikeres az általuk olyannyira támogatott és preferált hibrid modell, hiszen a Transcend sales és marketing tevékenysége Amerikában, New Jerseyben, de maga a fejlesztés Magyarországon történik. De milyen problémára ad hatékony és innovatív választ a Transcend, és miben áll a megoldás újszerűsége?
A szakemberek az innovációra és az értékek hozzáadására fordíthatják a figyelmüket
A Transcend történetét a magyar alapítású Organica Water zöldtechnológiai vállalkozásnál érdemes kezdeni, amely mára a szennyvíz tisztítására és újrahasznosítására kidolgozott innovatív megoldások nemzetközi szinten is széles körben elismert szolgáltatójává vált. Kezdetben ipari és lakossági szennyvízlétesítmények előzetes tervezését gyorsította fel a szoftvermegoldás. A cég akkori vezérigazgatója nemzetközi befektetési lehetőségeket keresve találkozott Ari Raivetzcel, aki 2008-ban az „újrahasznosított víz” területén akkor már komoly eredményeket felmutató magyar vállalkozásnak, mint egy zöldmegoldásokat kereső New York-i befektetőcég munkatársa segített. Az Organica vezetői idővel egy érdekes problémával találták szembe magukat: a vállalkozás mérnökeinek nem volt ideje arra, hogy egy-egy árajánlat elkészítésébe esetenként több száz órányi munkát tegyenek bele, ahogy tették a náluk sokkal nagyobb szervezetek. Felismerve a problémát, igyekeztek megoldást találni, és minél nagyobb részletességgel automatizálni. A Transcend tehát a mérnöki munka legunalmasabb részét számolta fel, amelynek köszönhetően a szakemberek az innovációra és az értékek hozzáadására tudják fordítani a figyelmüket.
A Transcend valódi hibrid startup, mely nagyon sikeres az amerikai piacon
Mint azt a Vespucci Partners társalapítója mondja: „Valós problémára született megoldásról van szó, amely mögött egy komoly algoritmus van, amelyet egy minden szempontból profi csapat álmodott meg, és ami talán ennél is fontosabb, a Transcend csapata abban is ügyes, hogy a terméküket értékesíteni tudják az amerikai piacon.”
Sohajda Júlia szerint a technológia erős és skálázható, így nem meglepő, hogy a Transcendben látják az unikornissá válás lehetőségét, ami annyit tesz, hogy idővel elérhetik az egy milliárd dolláros cégértéket. A műsorból az is kiderült, hogy a cég rövid és középtávú tervei között szerepel a szennyvíz és ivóvíz telepek piacának minél szélesebb körben történő kiaknázása, az eladások felskálázása, továbbá szeretnék, ha a szoftveres megoldáshoz a kisebb cégek is hozzáférjenek egy egyszerűsített változatban.
A beszélgetést a Vespucci Partners Spotify csatornáján lehet meghallgatni.