Az elmúlt héten rendezték meg a Millenáris Startup Campuson a Vállalkozó Nők Világnapját. Magyarország idén először csatlakozott a kezdeményezéshez, a rendezvény szervezői, a Jól-Lét alapítvány, az Impact Hub Budapest és a Civil Hírügynökség képviselői elmondták, hogy egy aktív női közösséget szeretnének felépíteni, amelynek tagjai támogatatják egymást.
Magyarország idén először csatlakozott a Vállalkozó Nők Világnapja kampányához, melynek célja egy olyan nőbarát vállalkozói ökoszisztéma létrehozásának előmozdítása, melyben a szereplők törekszenek a nemek közti gazdasági egyenlőtlenségek felszámolására, a nők arányos és méltó szerepvállalásának és befolyásának erősítésére a társadalmi jóllét előmozdítása érdekében. Az ENSZ eseményének itthoni rendezvényére november 19-én került sor a Millenáris Startup Campus-on, ahol női vállalkozások, női startupok és befektetők három perces pitchekben mutatkoztak be egymásnak – írja beszámolójában a HR Portál.
Keveházi Kata, a Jól-lét Alapítvány elnöke, a mozgalom magyarországi nagykövete kiemelte, hogy a nők vállalkozási tevékenysége szorosan összefügg a társadalmak jóllétével, hiszen „a nőkre sokkal inkább jellemző, hogy vállalkozásaik jövedelmét gyermekeik életkörülményeinek javítására fordítják, így ott, ahol kevés a munkalehetőség, különösen fontos a vállalkozás”. – írja a HR Portál. Hozzátette, hogy a nők előszeretettel vállalkoznak társadalmi szempontból is hasznos területeken, mint az oktatásban, egészségügyben, idősgondozásban, illetve olyan területeken, amelyekről megfeledkeznek, vagy épp visszavonulnak a férfias prioritásokat követő államok”.
Egy világnap az egyenlőtlenségek leküzdéséért
A Vállalkozó Nők Világnapjának szervezete (WED), illetve a kampány maga egy önkéntes szerveződés, mely világszerte erősíti, ünnepli és támogatja a vállalkozó nőket. 2013 óta arra ösztönözi a nőket, hogy aktív résztvevői legyenek a gazdaságnak, előmozdítsák a gazdasági növekedést, és közösségeket alkossanak a világ minden táján. A WED arra szólítja fel az üzleti vezetőket, a döntéshozókat, a kormányok tisztviselőit és a civil társadalmat, hogy működjenek együtt egymással, és olyan megoldásokat találjanak a vállalkozói ökoszisztéma, az edukáció és a különféle politikák kritikus területein, melyek bátorítják a nőket a vállalkozásukban.
A szervezet alapítója a nemzetközileg elismert vállalkozó, humanitárius, és bestseller szerző Wendy Diamond, akit a hondurasi elszegényedett nőknek nyújtott önkéntes segítségnyújtása inspirált a világnap megszervezésére. Felismerve azt a tényt, hogy
a nők a világ munkájának 66%-kát teljesítik, miközben a világ jövedelmének csupán 10%-kát keresik meg
(ugyanakkor ők teszik ki a fogyasztók 85%-kát, így a globális kiadásokban 20 billió dollár felett van irányításuk), Diamond egy olyan mozgalmat szeretett volna elindítani, amely támogatja a nőket a vállalkozásukban, ezzel enyhíti a szegénységet is. Megalapítása óta a szervezet többek között 500 szíriai menekült lány középiskolai taníttatását támogatta, 500 mikrohitel-támogatást nyújtott elszegényedett nőknek saját vállalkozásuk elindításához; Uruguayban a mozgalomhoz társuló egyetem 20 női hallgatójának ajánlott fel ösztöndíjat, a Fülöp-szigeteki csapat pedig 1000 vidéki nőnek nyújtott pénzügyi ismereteket.
A vállalkozások világa a férfiaké?
Keveházi Kata saját, nem reprezentatív országos kutatása, a nemzetközi szakirodalom, illetve más partnerszereztek tapasztalatai alapján azt látja, hogy a női vállalkozások jellemzően mindenütt a világon főként a női élethelyzetekhez kapcsolódó tevékenységekben vállalkoznak, főként nőiesnek tekinthető területeken. „A női vállalkozásokra jellemző, hogy inkább személyközpontú szolgáltatásokat nyújtanak, és sokkal fontosabb számukra a segítségnyújtás másoknak” – mondta el. Problémaként emelte ki, hogy a vállalkozó szerep-modell a társadalom többségének képzeletében a mai napig hímnemű.
A rendezvényen arról is szó esett, hogy a vállalkozások világában még mindig nagy egyenlőtlenségek vannak. A nők hátrányának leginkább jelentős pontja, hogy a bérkülönbségek és karrierszünetek folytán alacsonyabb összegű saját jogon szerzett megtakarításokkal rendelkeznek, a családi megtakarítások vállalkozási célú felhasználásában a férfiakénál kevésbé döntenek önállóan, illetve párkapcsolatokon belül a férfiak kevésbé támogatók a nők vállalkozási tevékenységével kapcsolatban, mint fordítva. Kisebb arányban vonnak be befektetőket, alacsonyabb a kockázatvállalási hajlandóságuk, ezért kevésbé vesznek fel a vállalkozás indításához hitelt, ritkábban áll rendelkezésükre a szükséges vagyoni biztosíték, fedezet és az informális – baráti, rokoni – pénzügyi segítség is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a támogató férfiak szerepe és bevonása kulcsfontosságú, hiszen a nő ideje legalább annyira értékes, mint a férfié, a gyerekkel otthon töltött időszak pedig befektetésnek számít.