Hirdetés

A magyar Rollin rövidesen megkerülhetetlen szereplője lesz az európai mikromobilitásnak

A Rollin Technologies olyan töltő és dokkoló állomásokat fejleszt és gyárt, melyek segítségével az e-roller megosztó rendszerek hatékonyabban tudnak működni. Az új közlekedés-támogató eszköz hozzájárulhat a gyakran “szétdobált” e-rollerek rendezett tárolásához és költséghatékony működéséhez, melyek szabályozását a hamarosan életbe lépő KRESZ-módosítás is erősíti majd. Az MVM Edison startup versenyen elért első helyezésük után az MVM csoport saját alapja, a Smart Future Labs Zrt. már befektetőként is jelen van a Rollin életében. A vállalkozás elsődleges célja, hogy fenntarthatóbbá tegye a városi közlekedést.

A Rollin dokkoló- és töltőpontok kiépítésével az e-roller megosztó rendszerek működését lehet hatékonyabbá tenni. Minél szélesebb körben elfogadott, és minél többen használják ezeket a mikromobilitási eszközöket, annál nagyobb hatásfokkal tudjuk csökkenteni a belvárosi autós forgalmat, ami a városokban égető problémát jelent. Ehhez természetesen, mint minden közlekedési rendszer fejlesztéséhez, a megfelelő infrastruktúra kialakítása feltétlenül szükséges.

Kiemelt szempont az is, hogy az ingázók a vasúti vagy busz csomópontoktól ne csak autóval vagy tömegközlekedési eszközökkel tudjanak tovább közlekedni, hanem megosztó rendszerekkel, vagyis rollerrel és kerékpárral is. Ez a fajta “last mile transportation” a nyugati országokban már évek óta fontos téma, de szerencsére itthon is egyre nagyobb figyelmet kapnak a fejlesztési lehetőségek. Ebben érintettek azok a közlekedési vállalatok is, akik az egész országot és a várost behálózzák. Mindegyik működését ki tudná bővíteni egy megfelelően kialakított mikromobilitási rendszer, amelybe a töltő és dokkoló állomások tökéletesen beleillenek.

A hazai e-roller piacon, ami a megosztott rollereket illeti, három szolgáltató van jelen több ezer rollerrel országos szinten. Európában a legtöbb városban több, mint öt szolgáltató mellett összességében százezres nagyságrendben állnak rendelkezésre rollerek, a globális e-roller piac értékét pedig tíz milliárd dollárra becsülik, így ez az egyik legdinamikusabban növekvő mikromobilitási szegmens. Magyarországon a legtöbb rollerrel a Lime rendelkezik, ami igaz Budapestre is, de a Bird rollereivel is egyre gyakrabban találkozhatunk az utcákon, valamint a német TIER is piacra lépett a fővárosban. A 2017-ben alapított Bird a történelemben leggyorsabban érte el az “unikornis” státuszt, ami az 1 milliárd dolláros cégértéket jelenti. A befektetői kedv az e-roller megosztó rendszerek piacán folyamatosan nő, és egyre többen látják benne a jövő mikromobilitási megoldását.

A Rollin Technologies indukciós dokkoló- és töltőállomásai esetén a fő célcsoportot a városi felhasználás szereplői, önkormányzatok, e-roller szolgáltatók és az állami fenntartású szervezetek, mint a MÁV, Volán és BKK jelentik. Az e-roller szolgáltatók jelentősen javíthatnák elfogadottságukat egy rendezett, kiszámítható működéssel és kapacitással, a töltési költségek csökkentése mellett. A városok, önkormányzatok esetén a rendszer beemelése pedig a fenntartható városi közlekedés irányába mutatott jelentős lépés lehetne, hiszen az autós forgalom és a parkolási problémák csökkentése az egyik legsürgetőbb feladat ezeknél a szereplőknél. Fentieken kívül nagyvállalatokat, ipari parkokat, irodaházakat is célpiacának tekinti a Rollin. Az ilyen zárt rendszerekben a munkavállalók gyors, könnyed, idő- és energiahatékony közlekedését tudja biztosítani egy ilyen megosztó rendszer az állomásokkal.

A három alapító közül Déri Huba ügyvezető járműmérnökként végzett a BME-n, Dominkó Dániel technológiai vezető gépészmérnök mesterdiplomáját csinálja, míg Tar Dávid pénzügyi vezető pénzügy mesterdiplomáját végzi a Corvinus Egyetemen. Az MVM Edison programban elért első helyezés után az MVM csoport, azon belül is a Smart Future Labs Zrt. befektetőként is jelen van a Rollin életében. Az elmúlt időszakban 78-82%-os hatékonyságra sikerült fejleszteni az indukciós energiaátvitelt, amire megszerezték a PCT-t (a Szabadalmi Együttműködési Szerződés a Szellemi Tulajdon Világszervezete, WIPO által igazgatott nemzetközi szerződés) is, ami jelenleg több, mint 150 országban érvényes. Kialakítottak egy egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldást is az indukciós eljárás mellett: egy úgynevezett “plug-in”, tehát kábeles megoldással tették könnyebbé az állomások gyártását és a telepítését. A Rollin rendszerével 3-6 óra a teljes töltési idő, ami gyárival megegyező töltési idő, a gyors töltés pedig csupán 2-3 órát jelenthet rollertől függően.

„Szeretnénk, ha a Rollin megkerülhetetlen szereplője lenne az európai mikromobilitásnak. Ehhez az első lépés, hogy a következő időszakban Budapest és a nagyobb vidéki városok utcáin a lehető legtöbb Rollin töltőállomás biztosítsa a rendszerezett e-roller töltést. Ezzel is bizonyítani szeretnénk, hogy a városi közlekedés megújítása egyértelműen a fenntarthatóságról szól: közösen akarunk tenni azért, hogy életterünk minősége javuljon” – emeli ki Déri Huba, a Rollin ügyvezetője.

A ZalaZone tesztpályán már működnek a Rollin rendszerek, teljesen magán felhasználásban. Itt három állomást telepítettek, egyenként tíz dokkolóval és indukciós töltéssel. A 2021 WTCR Magyar Nagydíjon a Rollin volt a Zengő Motorsport hivatalos partnere. A paddock-on belüli mikromobilitási rendszert biztosították a csapatnak a teljes versenyhétvége alatt. Mérnökök, szerelők, versenyzők, tulajdonosok és szponzorok használták a Rollin rendszerét. Ezen felül pedig tárgyalásokat folytatnak több budapesti önkormányzattal, valamint partneri megállapodást kötöttek a Bird Magyarország e-roller szolgáltató céggel. Minél több szereplő tud együtt dolgozni a fenntarthatóbb mikromobilitáson, annál nagyobb hatásfokkal és tempóval lehet megvalósítani a projekteket. A Rollin pont ezért folyamatosan keresi a fővárosi és vidéki önkormányzatokkal az együttműködési lehetőségeket, ahogy az e-roller szolgáltatókkal és állami szervezetekkel is.

A Rollin Technologies alapítóinak lehetőségük nyílt választani számos inkubátor és mentor között, de a közeg és a szakmaiság, amit a BME Z10 Akcelerátor és Rusz Bertalan mentorálása nyújt számukra elsősorban üzletfejlesztés és befektetés menedzsment terén, azóta is hatalmas érték a vállalkozás életében. Hardver fejlesztő startupként gyakran fúrnak, forrasztanak, ehhez pedig a Z10 saját prototípus laborja tökéletes környezetet tud biztosítani a számukra. „Szerintem nincs más olyan inkubátor Magyarországon, ahol egy hardverfejlesztő startup a saját termékén fizikailag tud dolgozni. Itt a 3D nyomtatótól a legkisebb csavarig nagyjából minden megvan ahhoz, hogy dolgozzunk a prototípuson. Ezenkívül nagyon jó helyen van és a hangulat meglehetősen “startupos”. Már nagyon korai szakaszban kaptunk iparjogvédelmi tanácsot a BME FIEK erre szakosodott csapatától, ami szintén hatalmas támogatás volt.”

500 ezer dolláros pre-seed kört vont be a magyar AI-startup, a Voovo

A befektetők közt olyan nevek találhatók, mint az amerikai Techstars, és a magyar befektetői szcéna ismert szereplői: a Balogh Petya nevével fémjelzett STRT, a Hild Imréhez köthető Óbuda Uni Venture Capital (ÓUVC), valamint a HunBAN elnöke, Csillag Péter.

Bővebben

Hogyan építs startupot egy tabusított piacon?

Amikor egy társadalmi tabukkal övezett piacon próbálsz a startupoddal érvényesülni, nehezített pályán játszol: az ügyfeleid és a befektőid is bizalmatlanok veled szemben, és még a hatóságok is komoly fejfájást okozhatnak. Hogyan boldogulj ilyen körülmények között? A szexuális segédeszközök piacán sikeres MisteryVibe társalapítója és CEO-ja osztja meg a tippjeit.

Bővebben

Nyolc grafikon a védelmi technológiába áramló kockázatitőke-befektetésekről a NATO-ban és Európában

Hatalmas ugrást tapasztalhatunk a védelmi technológiára szánt kockázati tőkét tekintve: 2018 óta több mint négyszeresére nőtt a kihelyezett tőke mértéke a NATO és szövetségesei körében. A növekedés az európai piacon is megfigyelhető, ami az ide egyre nagyobb arányban befektető USA-beli VC-knek köszönhető. A Dealroom és a Resilience Conference kutatási eredményeit ismertetjük.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát körülölelő makrogazdasági folyamatokról tájékozódhatsz október 3-án a JVSZ Makro Konferenciáján

Az esemény fókuszában a versenyképesség fenntarthatósága, a kritikus versenyképességi faktorok és a hazai gazdasági helyzet elemzése áll majd – szóval olyan témák, amik az innovációs és startup-ökoszisztéma tágabb, makrogazdasági környezetét járják körbe.

Bővebben

Startupkeltetőnek sem utolsók az unkorniusok – itt van rá egy példa

A német unikornisok alkalmazottai 2024. első félévben összesen 65 darab új startupot alapítottak: az öt legtöbb startupot adó unikornishoz köthető az összes új startup több mint 64 százaléka, és ezek a startupok 19 iparágat ölelnek fel.

Bővebben

Ne kelljen félnie a női alapítóknak a férfi befektetőktől a tőkebevonás során – ez a célja a Safe Raise kezdeményezésnek

A Safe Raise oldalán a női vállalkozók anonim módon oszthatják meg a nemi visszaélésekről szerzett tapasztalataikat. A kezdeményező Brooke Andrews maga is szenvedett el szexuális zaklatást startupja építése során, és a többi nő esetének összegyűjtésével szeretné segíteni az érdekérvényesítésüket, valamint edukálni a férfi központú kockázati tőkét.

Bővebben

Végleg lehúzza a rolót a Baltikum egyik unikornisvárományosa

Miután a Kevin. nem nyújtotta be pénzügyi beszámolóját, a litván nemzeti bank visszavonta pénzforgalmi intézményi engedélyét, azaz a startup nem nyújthat a továbbiakban pénzügyi szolgáltatást. A balti projekt társalapítója a bátortalan befektetőket okolja a kudarcért, és már be is jelentette új fintech startupjának megalapítását.

Bővebben

Unikornis született a németországi ökoszisztémában – idén először

Az EGYM fitnesz startup friss befektetési körével átlépte az egymilliárd dolláros értékelést, ezzel a 2024-es év első új német unikornisává válva. A startup az egészségügyi szaktudást kombinálja a mesterséges intelligenciával céges ügyfelei számára.

Bővebben