Hirdetés

A közösségi finanszírozás fontos eszköze a helyi gazdasági ökoszisztéma fejlesztésének

A Tőkeportál, a Magyar Közgazdasági Társaság és a Nők/Üzlet/Angyalok Egyesülete által 2019. május 22-én szervezett kerekasztal-beszélgetésen a magyar vállalkozások alternatív finanszírozási lehetőségeiről két külföldi szakértő is megosztotta tapasztalatait a közösségi finanszírozásról. A Magyar Közgazdasági Társaság által szervezett eseményt az Altfinator támogatásának és a Crowd-Fund-Port társszervezésének köszönhetően egy nyilvános rendezvény követte a Start it @ K&H inkubátorban.

A kerekasztal-beszélgetést a WBAN elnöke, Szabó Eszter nyitotta meg, aki kiemelte a közösségi finanszírozás jelentőségét a lakosság és az angyalbefektetők bevonására a helyi vállalkozások sikerre vitelében, finanszírozásában, és így az alvótőke-bevonásban is.

Daniel Horak – a Conda osztrák részvénycélú közösségi finanszírozási platform társalapítója és az osztrák pénzügyminiszter tanácsadója – bemutatójában áttekintést adott az európai közösségi finanszírozási piac fejlesztési lehetőségeiről. A szabályozással kapcsolatban elmondta, hogy az osztrák Alternatív Pénzügyi Törvény hatályba lépésének legnagyobb gazdasági hatása a tőkebevonások élénkülése volt: míg a törvény 2015 szeptemberi hatályosulása, aminek révén 5 millió EUR-ig vonhat be tőkét egyszerűen bármely osztrák vállalkozás a közösségi finanszírozás révén, nagyon gyors gazdaságélénkítő, helyi tőke bevonást elősegítő változást indukált, anélkül, hogy a kockázatokat növelte volna. A Conda hatékony kockázatkezelési rendszerének megfelelően indított több mint 110 sikeres kampány jó jel lehet a magyar piaci szereplőknek, hatóságoknak is.
Előadása során részletezte a Conda működését,: eddigi kampányaik 95%-a sikeresen zárult és a Conda-n sikeresen tőkét bevont vállalkozások 85%-a 5 éven túl is életképes.

„A közösségi finanszírozás fontos eszköze a helyi gazdasági ökoszisztéma fejlesztésének, mivel a tőkeemelés 85%-a a kampánygazda cég székhelyének 150 km-es körzetéből érkezik.”

–Horak úr rávilágított arra is, hogy nem csak startupok számára, hanem a kis– és középvállalkozások számára is elérhető tőkebevonási lehetőség a közösségi finanszírozás. Akár energiaszolgáltatók, szállodaláncok, futballcsapatok is emelhetik így tőkéjüket, az italkampányok pedig különösen sikeresek.

Egy sörkampány mindig népszerű.”

„A közösségi finanszírozás pedig tökéletes eszköz a közösségépítésre és további társbefektetők szerzésére. A támogatások, hitelek, kockázati tőke és a közösségi tőke kombinációja a leghatékonyabb tőkeszerkezetet eredményezheti.”

Madis Müür – akit nemrég a 2018-as év Vezető Befektetőjének választottak Észtországban, az ESTBAN, az Észt Angyalbefektetők Egyesületének igazgatósági tagja – tapasztalt vezető befektető a közösségi finanszírozási kampányokban. Sikerei közé tartozik az Ampler bikes és a Bikeep kampány is. Előadásában részletezte, miért és hogyan tudja egy angyalbefektető irányítani a kampányt, mi a feladata egy vezető befektetőnek, illetve beszélt a pozíció előnyeiről és jutalékairól.

Előadta, hogy az észt angyalok annyira sikeresen tudtak vezető befektetőként kampányokat indítani, hogy sokan közülük mára már saját kockázati tőke-alapot hoztak létre. Bemutatta egy kampány előkészítését is. Müür megerősítette, amit már a Világbank is publikált, hogy saját tapasztalatai és a 4 éve sikeresen működő észt Funderbeam-en lezárult kampányok alapján is elmondható:

„A visszaélések nagyon ritkák a közösségi finanszírozásban, a közösség „bölcsessége” nagyon hatékony eszköz egy vállalkozás validációjában.”

A két szakértő előadása után, a Start it @ K&H Inkubátor társszervezésében tartott workshopon, Vicze Gábor, az Innomine ügyvezetője tartott rövid bemutatót. A résztvevők megismerhették az Altfinator új közvetítő oldalát, majd Szeles Nóra, a Tőkeportál üzletfejlesztési vezetője, összefoglalta a közösségi finanszírozás várható gazdasági előnyeit, mint az

átláthatóbb tőkebevonás, hozzáférés az alvó tőkéhez, a helyi startupok és vállalkozások támogatása.

Az előadásokat követően bemutatkozott két – nemsokára a Tőkeportálon kampányt indító- vállalkozás is. Mark Bollobas, az Sbrick társalapítója, leendő közösségi kampányukat mutatta be egy kiváló pitchen – az első teljesen kompatibilis, vezeték nélkül távirányítható építőjátékokról. Sophie Michelin a FoodToDo applikációt demonstrálta, melynek küldetése, hogy összehozza a családot a konyhában.

TŐKEPORTÁL

A közösségi finanszírozás célja a kezdő-, kis és középvállalkozások tőkéhez jutásának elősegítése, a lakosság és a befektetők részvételének növelése a helyi vállalkozások sikerre vitelében.

A Tőkeportál célja a közösségi finanszírozás bevezetése a hazai gyakorlatba a hatályos jogszabályi keretek között. Magyarországon először most nyílhat lehetősége széles rétegeknek az innovatív, fenntartható növekedést felmutató, helyi és regionális startupok sikerében való közvetlen részvételre.

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben

2023 nem volt az európai unikornisok éve, az idei év annál inkább az lehet

2017 óta nem volt olyan alacsony az egy évben jegyzett új unikornis vállalkozások száma Európában, mint tavaly: csupán 7 új unikornis született. 2024 első negyedévében viszont már 4 új unikornissal büszkélkedhet az európai piac – mutatjuk is őket!

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások