Hirdetés

A kisvállalkozásokkal és a digitalizációval van esélyünk a nyugati felzárkózásra?

növekedés

A PayPal és a Deloitte Európa új tigrisei címmel elemző tanulmányt jelentettek meg. Kiderül belőle, hogy Közép- és Kelet-Európa az egyik leggyorsabban fejlődő régió, javuló versenyképességüket többek között az erős kkv ágazatnak és az e-kereskedelemnek köszönhetik.

Az elemzés a térség 13 országának (Magyarország, Lengyelország, Bulgária, Horvátország, Csehország, Észtország, Finnország, Görögország, Litvánia, Lettország, Románia, Szlovákia és Szlovénia) gazdasági teljesítményét hasonlítja össze, bemutatja a térség gazdasági fejlődésének legfontosabb mozgatórugóit, valamint számba veszi a további fejlesztési lehetőségeket.

A gyors növekedést a térség kkv-ágazatának élen járó munkahelyteremtő és exportképessége teszi lehetővé, ami elsősorban a képzett munkaerőnek, a digitális gazdaságra történő átállásnak és a szárnyaló e-kereskedelemnek köszönhető. – állapítja meg a tanulmány.

Magyarország a térség fontos exportőre, 1,65 milliárd dollár  értékű e-kereskedelmi piacával az ötödik helyen áll az elemzett országok között. A gyors növekedést részben az uniós finanszírozás tette lehetővé, amely csökkentette a különbségeket a térség és a fejlett nyugat-európai országok között,  számos ország fejlődése a regionális kohézióra összpontosító európai uniós források felhasználásával függ össze.
A vizsgált gazdaságok erősödésének egyik fontos indikátora a termelékenység növekedése, amelynek növekedési üteme közel kétszerese a fejlettebb európai országokénak (2007 óta 9 százalékkal nőtt), miközben minden negyedik EU-ban regisztrált kkv (22 millióból 5,2 millió) a vizsgált régió egyik országában található. Mivel a vizsgált piacok kis- és középvállalkozásai egyre bátrabban tesznek lépéseket a külföldön történő terjeszkedés felé, a térség exportjának GDP-hez viszonyított aránya 14 százalékponttal magasabb (56 százalék), mint más EU-országokban.
A munkavállalók magas képzettsége és a nyugat-európai országokhoz képest alacsony bérszínvonal növeli a régió versenyképességét. A munkavállalói kompenzáció a nyugat-európainak körülbelül harmada, ugyanakkor a térségben az utóbbi években kétszer olyan gyorsan nő a magas szintű számítástechnikai képzettséggel rendelkező munkavállalók száma, mint a többi európai országban. Az egységes európai jogi környezet, valamint az alacsonyabb adók ugyancsak megkönnyítik a térség országai számára az érettebb piacokhoz történő felzárkózást.
A digitális infrastruktúra fejlődése pozitív hatással van a digitális ágazatokra, például az e-kereskedelemre. A vizsgált országokban 2017-ben a háztartások több mint 80 százaléka rendelkezett internet-hozzáféréssel. Az internetes felhasználók aránya az utóbbi évtizedben 100 százalékkal emelkedett (a többi EU-országban 40 százalékkal). Ennek köszönhetően a helyi vállalkozások az elmúlt 11 évben több mint 200 százalékos növekedést tapasztalhattak az internetes kereskedelem területén, és az online megrendelésekkel rendelkező cégek száma 81 százalékkal nőtt.

Európában jelenleg minden negyedik online vásárló a térség valamelyik országából jön.

A régió országai kihasználják az egységes piac előnyeit, amely lehetővé teszi az áruk, a tőke és a szolgáltatások szabad kereskedelmét. A kis- és középvállalkozások által megtermelt áruk és szolgáltatások regionális szinten az export közel felét teszik ki, a külföldön értékesített áruk és szolgáltatások összértékének 49 százalékát adják.

    A kkv-ágazat a magyar gazdaságban is fontos szerepet játszik az elemzés szerint. A magyarországi kkv-k száma 2015-ben megközelítőleg 536 ezer volt, amelyek közül 31 ezernek volt több mint 10 alkalmazottja.

A magyar export 101,8 milliárd eurót tesz ki, ami a GDP közel 90 százaléka, ezzel jóval meghaladja a regionális és az európai átlagokat. Magyarországon 32 700 exportőr van, az exportőrök 98 százaléka a kkv-ágazatból kerül ki. Az online exportot a kkv-k dominálják, de más piacokkal való összehasonlításban a nagyvállalatok jelenléte is viszonylag erős. Mintegy 1500 online exportőr van, nem számítva a 10 főnél kevesebb főt foglalkoztató mikrovállalkozásokat. Az exportáló kkv-k 15,5 százaléka értékesít külföldi piacokra az interneten, ami körülbelül megegyezik a regionális átlaggal (16,6 %).

Közösségi támogatás megoldást hoz a tartalomgyártóknak a magyar startup

Általános nemzetközi trend, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitottak arra, hogy pénzzel is támogassák a kedvenc tartalomkészítőiket. 2021-ben az ezzel kapcsolatos mikrotranzakciók összege átlépte 13,5 milliárd dollárt és az előrejelzések szerint ez az éves összeg hamarosan a duplájára nő. A válság miatti reklám és szponzorköltések kiesésével a médiumok, vloggerek és nonprofit szervezetek is nagyobb szerepet szánnak a közösségi támogatásnak. Nekik nyújt alternatívát a tranzakciós díj és akár áfa nélkül működő magyar Donably.

Bővebben

Innovatív találmány védi meg az autósokat a vadgázolástól

Hazánkban a hivatalos statisztikáknál jóval több, évente akár 40 ezer vadgázolás történhet. Ezt a számot hivatott csökkenteni a VIONN GO, az első okos vadriasztó, ami a gépjármű alvázára rögzítve a beépített hangszórónak köszönhetően jelzi érkezésünket az állatvilágnak. A fejlesztők egy mégis bekövetkezett vad által okozott baleset esetén a keletkezett kárt öt munkanapon belül megtérítik ügyfeleiknek egymillió forintig.

Bővebben

A szellemi tulajdon lehet az innovatív vállalkozások versenyelőnye

Ahhoz, hogy a kreatív és innovatív munka valóban kifizetődő legyen, ma már nem elég egy jó ötlet. A létrehozott termék vagy szolgáltatás csak akkor teszi sikeressé létrehozóját, ha kellő tudatossággal figyel saját szellemi vagyonának megóvására is. Erre a tudatosságra hívja fel magánszemélyek és vállalkozások figyelmét együttműködésében a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Design Terminal.

Bővebben

Újrahasznosított halászhálókból készítenek autóalkatrészeket

A tengeri hulladékokból egyedülálló újrahasznosítási folyamat során hoznak létre újrahasznosított műanyagokat., az alkatrészek gyártása során keletkező emisszió így a hagyományos eljáráshoz képest mintegy 25 százalékkal csökken. A BMW iX és a BMW X1 szőnyegeit tengeri műanyagokból állítják elő. A BMW Group célja, hogy új modelljeiben 2030-ra átlagosan 40 százalékban újrahasznosított anyagokból készült, hőre lágyuló műanyagokat használjon.

Bővebben

Tehetséges fiatal fejlesztők dolgoznak az agráriumban felmerülő kihívások megoldásain

Kezdetét vette a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) agrár startupokat és nagyvállalatokat összekötő programja, a NAK TechLab inkubációs program. A negyedik éve megrendezésre kerülő program fő célja, hogy a legnagyobb agrárvállalatok fiatal magyar startupperekkel közösen olyan új és formabontó digitális megoldásokat fejlesszenek, amelyek gyorsan és széles körben eljutnak a magyar gazdálkodók hétköznapjaiba és beépülnek a gyakorlatba.

Bővebben

Kritikus időszakban fordult nyereségbe az OXO gazdálkodása

Megjelent az OXO Technologies Holding Nyrt. 2022. első félévére vonatkozó tőzsdei beszámolója, illetve ezzel párhuzamosan az első ESG jelentését is közzétette a társaság. A beszámoló tanúsága szerint a befektetési ciklusa korai időszakában, ráadásul folyamatosan nehezülő makrogazdasági körülmények és üzleti viszonyok között sikerült a cég működését nyereségessé tenni és a nettó eszközértéket további 22%-kal növelni.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások