Hirdetés

A holland startup újabb lépést tett a klímasemleges utazás felé

A FlixBus napelemeket helyezett el Dortmund és London között közlekedő járatán. A napelemek a busz elektromos rendszerét látják el energiával, így hatékonyan csökkentik az üzemanyag felhasználást és a szén-dioxid-kibocsátást.

Hirdetés

Technológia: mobil töltés napenergiával

A buszok tetejére szerelt szolár szőnyegek könnyűek és ultra vékonyak, hogy ne növeljék a jármű légellenállását. A töltésvezérlő segítségével a szolár szőnyeg kommunikálni tud a busz váltóáramú generátorával. Normális esetben a generátor üzemanyag felhasználásával tölti fel a busz akkumulátorát, az új technológia azonban lehetővé teszi, hogy főként napenergia révén törtéjen meg ez a folyamat, így a generátor tehermentsül. A próbaidőszak során 100 kilométeren átlagosan 1,7 liter dízel üzemanyagot takarított meg a különleges busz. Napi 600 kilométeres átlagos megtett távolsággal számolva tehát közel 10 liter üzemanyagot takarít meg a jármű. A napelemek várhatóan még több energiát termelnek majd a nyári hónapokban.

Az akkumulátor látja el energiával a busz teljes fedélzeti elektronikáját. A FlixBus flottjában a járművek USB töltőnyílásokkal, konnektorokkal, légkondicionálóval és wifivel vannak ellátva, emellett egyre több buszon fedélzeti szórakoztató rendszer is található. Az új technológiának köszönhetően ezek a berendezések mind napenergiával működnek. Így tehát nem csak a busz, de az utasok energiafelhasználását, így például a telefonok töltéséhez szükséges áramot is megújuló forrásból, egyszerűen a nap sugarainak hasznosításával fedezi a FlixBus.

Különleges együttműködés: helyi buszpartner és nemzetközi technológiai cég

A kísérleti projektben a FlixBus a TRAILAR brit céggel kooperál, ami innovatív szállítási megoldásokat biztosít a haszongépjárművek környezetre gyakorolt hatásának csökkentése érdekében. A hajlékony szolár szőnyegeket kifejezetten a közlekedési szektorban való felhasználásra fejlesztették ki, teherautókon és egyéb szállítóeszközökön már korábban is alkalmazták. A FlixBus elsőként veti be a technológiát nemzetközi távolsági buszokon.

A FlixBus helyi buszpartnerekkel működik együtt, akik a buszok napi üzemeltetéséről gondoskodnak. Ezeknek a partnereknek az egyike a limburgi Kupers Touringcars. A szolár panel az ő egyik buszukra került rá, ami hamarosan már napi rendszerességgel közlekedik Dortmund és London között, Eindhoven, Antwerpen és Bruges érintésével.  A Kupers Touringcars igazgatója, Bert Fonteijn elmondta: „Nagyon büszkék vagyunk, hogy a mi emeletes buszunk is része lehet ennek a nemzetközi kísérleti projektnek, ezzel is tovább csökkentve a távolsági buszok környezetre gyakorolt hatását. Örülünk, hogy utasainknak előremutató technológiai megoldások bevonásával biztosíthatunk utazási lehetőséget.”

Projekt optimalizáció és kiterjesztés

A TRAILAR, a Kupers Touringcars és a FlixBus rendszeresen ellenőrzi majd az eredményeket és fejleszti a projektet. A technológiát olyan módon alakították ki, hogy az adatok és a hozam ellenőrizhető. A részletek így tovább finomíthatók, a szén-dioxid-kibocsátás pedig a lehető legkisebbre csökkenthető. Olyan faktorok, mint a busz útvonala, illetve az évszakok befolyásolhatják a teljesítményt.

„A célunk, hogy a lehető legklímabarátabb utazási lehetőséget tegyük elérhetővé a lehető legtöbb ember számára.” – tette hozzá Jesper Vis, a FlixBus Benelux ügyvezető igazgatója. „A napelemekkel végzett kísérleti projekt csak egy azok közül a klímabarát kezdeményezés közül, amit az utasainknak biztosítunk. Az elsődleges eredmények elemzését követően értékeljük majd annak a lehetőségét, hogy még több buszra, vagy akár a teljes hálózatunkra kiterjesszük a technológiát.”

Klímasemleges utazás

2018-ban a FlixBus helyezte forgalomba a világ első teljesen elektromos távolsági buszát Franciaországban, tavaly az USA-ban is tesztelni kezdett egy elektromos járművet. A vállalat emellett arra is lehetőséget biztosít, hogy az utasok kompenzálják az utazáskor keletkezett szén-dioxid-kibocsátásukat. A FlixBus ezt az atmosfair nemzetközileg elismert klímavédelmi szervezet segítségével teszi lehetővé. Jelenleg átlagosan az utasok 6 százaléka kompenzálja kibocsátását, Hollandiában ez a szám valamivel nagyobb, 9 százalék.

Hirdetés
Hirdetés

Magyar szereplője is van a legfontosabb kelet-európai női befektetőket összegyűjtő listának

A londoni székhelyű Diversity VC szerint az európai kockázatitőke-ipar túlnyomórészt férfi uralom alatt áll, ahol a nők az összes vezető szerepet mindössze tizedét teszik ki. Természetesen a CEE régióban sincs ez másképpen, de a Sifted magazin összeszedte azokat az innovációs területen dolgozó hölgyeket, akik előkészítik a következő generáció útját, akik talán már változtatnak a számokon. 

Bővebben

Nemzetközi díjat nyert a magyar edutech startup

A Xeropan idén nyáron elnyerte az egyik legnevesebb, oktatóprogramokat bíráló szervezet, az amerikai Tech Breakthrough szerint a világ legjobb “Learning Relationship Management”, avagy Interaktív Tanulást Támogató rendszere díjat. Kategóriájában egyedüliként olyan cégek mellett győzedelmeskedett, mint a Lenovo, Busuu és Discovery Education.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások