Hirdetés

A hibrid munkavégzés lehet a jövő

Home office, vagy irodai munka? Esetleg a kettő kombinációja? A CBRE átfogó tanulmányt készített, amely alaposan körbejárva a témát számos javaslattal áll elő, és amelyből világosan kirajzolódik, hogy a siker feltétele – a koronavírust követő korszakban is – a hibrid stratégia, egészen pontosan az irodai és otthoni munka okos ötvözése lehet. Máskülönben a költségmegtakarításokból származó rövid távú nyereség szinte biztosan hosszú távú veszteségekhez vezet.

A rugalmas munkavégzés már nem cél vagy választás kérdése, hanem hosszú távú szükségszerűség. A világ vezető kereskedelmi ingatlan- és befektetési vállalata, a CBRE tapasztalatai és nemrégiben publikált tanulmánya alapján kiderül: a jelenlegi járványhelyzet általában kétféle reakciót eredményezett a cégeknél. Egyrészt sokuk tervezi a felhasznált irodaterület csökkentését, másrészt a felmérések szerint az átlagos alkalmazott meglehetősen pozitívan érzi magát az új helyzetben. Így az ingatlanköltség-megtakarítás és az otthonról dolgozó elégedett alkalmazott kettős képe rajzolódik ki.

Azonban az ingatlan valós értékét az jelenti, hogy mi történik a falakon belül, ki és milyen módon dolgozik ott? A vállalatok közösségi tőkéje felbecsülhetetlen értékű. Ennek fejlesztéséhez viszont tér kell, ahol az emberek fizikailag találkoznak, hogy megvitassák a munkát, innovatív ötleteket cseréljenek egymással, válságokat oldjanak meg, kölcsönös érdeklődést mutassanak, történeteket meséljenek, kialakítsák a közös értékeiket. Így akik költségcsökkentési okokból túl sok négyzetmétert adnak fel, idővel lényegesen magasabb árat fognak fizetni a közösség hiánya miatt; az iroda „üres héjjá” válhat.

A közösség fenntartása nem csak a vállalatok érdeke: az odatartozás érzése egy fontos emberi szükséglet. A kutatásokban is azt látjuk, hogy ugyan a munkavállalók értékelik a távmunka lehetőségét, és önálló munkavégzés szempontjából hatékonyabbnak is tartják, az iroda szociális aspektusa pótolhatatlan.

Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre. Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív támogatását a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki támogatását is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet megfelelő mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni.

Az otthoni munkavégzés három fő kockázattal jár:

1. A munka és a magánélet egyensúlyának felborulása

A bejárás azért hasznos, mert elválasztja a munkaidőt a magánélettől. Sok alkalmazott már nem érzi az egészséges határvonalat a két világ között.

2. Megnyújtott munkaidő

Az alkalmazottak produktívabbnak érzik magukat, ami nem véletlen, hiszen napi 1,2 órával tovább dolgoznak a szokásosnál. Sokan panaszkodnak azonban kimerültségre.

3. Fokozódó stressz

A feszültség lehet hosszú távon a legkárosabb. Ennek egyik fő kiváltó oka a technikai hibák és a családon belüli frusztrációk. A másik a munkatársi kapcsolatok hiánya, a félelem, hogy elszakadunk az irodában zajló eseményektől, kimaradunk valamiből. Folyamatos bizonyítási kényszerünk keletkezhet, hogy valóban hatékonyak vagyunk-e.

Az otthoni és irodai munka közötti választás helyett ezért összetett, egymásra épülő megoldások kellenek. Nem az számít, ki, mikor és honnan dolgozik, hanem az, hogy mindenki pontosan tudja, hogy mit és mikorra kell elvégeznie. A négyzetméterben mért terület csökkentése is szükséges része lehet a hibrid munkahelyi stratégiának, de az aszinkron és az elosztott együttműködés jelenti az előrelépést.

A tanulmány külön kitér arra, hogy Matt Mullenweg amerikai internetes vállalkozó, a WordPress alapítója közel 1200 alkalmazottat foglalkoztat, mégsem tart fenn irodát. Megalkotott egy 5 lépcsős piramist amelynek a tetején a Nirvána áll, egy olyan vállalati kultúra amely jobban működik on-line, mint bármelyik másik cég a dolgozók személyes jelenlétével. Az alján pedig a „Nem szándékolt távmunka van”, ahol semmi szándékosat nem tett a társaság a távmunka támogatásának érdekében. Mullenweg szerint a legtöbb szervezet hajlamos elakadni a 2. szinten „Az iroda újra alkotása online”, amikor átmenetileg pontosan azt csinálja, amit korábban az irodában, csak éppen az online térben.

Ezt az ötlépcsős piramist figyelembe véve a CBRE a három tengely mentén integrált megközelítés mellett érvel.

1. Terület

A termelékenység és a jólét érdekében egyensúlyt kell kialakítani, felosztani az alkalmazottakat az otthoni és irodai területek között. Szükség esetén választhatunk egy harmadik módszert (hub & spoke, vagy küllő architektúra), egy további munkaterületet a központi iroda és a magánlakás között – ez lehet például egy rugalmasan bérelt iroda.

2. Technika

Az otthoni iroda ma gyakran duplikált iroda, ami fenntarthatatlan állapot a termelékenység, a jólét szempontjából. Bővíteni kell az online jelenlétet, illetve meg kell vizsgálni, hogy az egyes munkavállalók és a szervezet egésze eléggé felkészült-e technikailag.

3. Társas viselkedés

Minden szervezet kialakítja a saját munkamódszerét, ahogy minden ember a saját életmódját. Nem könnyű megváltoztatni a régi, meggyökeresedett szokásokat, munkastílusokat. A változások türelmet és jó útmutatást igényelnek.

„Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre.”

Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív elősegítését a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki egészségét is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet proaktív mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni” – vélekedik Szabó Eszter, a CBRE Magyarország munkakörnyezeti stratégiáért és változásmenedzsmentért felelős tanácsadója.

A fentieknek megfelelően a CBRE az ügyfeleivel együttműködve innovatív megoldásokat talál az irodákkal kapcsolatos közös kihívásokra. Olyan eszközöket, termékeket és szolgáltatásokat fejleszt, amelyek segítenek az alkalmazottaknak, hogy produktívak maradjanak, miközben otthonról dolgoznak. Tanácsot ad a felkészüléshez az irodába való fizikai visszatérésre. Segít felmérni a távoli munkalehetőségek hatását az ingatlanportfólióra. Felkészíti a szervezetet, hogy rugalmas maradjon a jövőre nézve.

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben

2023 nem volt az európai unikornisok éve, az idei év annál inkább az lehet

2017 óta nem volt olyan alacsony az egy évben jegyzett új unikornis vállalkozások száma Európában, mint tavaly: csupán 7 új unikornis született. 2024 első negyedévében viszont már 4 új unikornissal büszkélkedhet az európai piac – mutatjuk is őket!

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások