A Mol Bubit a sztereotípiák ellenére nem csak a belpesti hipszterek ismerik és szeretik, hanem kijelenthetjük, hogy meghatározó kultúrális alkotóeleme lett a városnak. A Budapesten üzemeltetett közbringarendszer nevének mozaikszava, a tavalyi év szava a Magyar Nyelvi Szolgáltató Iroda munkatársai és szakmai partnerei véleménye alapján.
Hagyomány, hogy a múzeumok éjszakája keretében, a Magyar Nyelv Múzeumában rendezett programon jelentik be, mi is lett a hazai nyelvész közösség szerint az év szava, antiszava, ifjúsági szava és költői szava. Minya Károly, a Nyíregyházi Egyetem főiskolai oktatója, szókincskutató a döntést azzal indokolta:
„A Bubi környezetbarát és közösségteremtő kerékpár-kölcsönző rendszer. A név a szolgáltatás elindulása óta közismertté és közkedveltté vált, “könnyen megjegyezhető és polgárjogot nyert a magyar nyelvben”
– írja tudósításában az MTI.
Az év “antiszava” a plázaterepjáró, a “tömzsi formájú, magasított alvázú, tuningolt, hivalkodó” jármű, főként a plázák parkolóiban jelenik meg. Az indoklás szerint az autó “a fogyasztói társadalom felületességének a fuvarozója” és egy nem túl szimpatikus életérzést közvetít.
Az év ifjúsági szava az egoszörf. Minya Károly kiemelte: ez az énkeresés sajátos módja, amely nem filozófiai értelemben, hanem a digitális térben következik be. Mint mondta, az egoszörf azt jelenti, “hogy beütjük a nevünket az internetes keresőbe, és elolvassuk, milyen felületeken vagyunk jelen, kik és mit írnak rólunk. Mindez tekinthető önimádó cselekedetnek, de lehet praktikus is, hiszen naprakész információt nyújt rólunk” – tette hozzá a nyelvész.
Az év költői szava a hímes templom, ami egy festett, színpompás mennyezetű, kazettás templomot jelöl. Ez egy sikeres szófelújítás, egy néprajzkutató érdeme – mondta Minya Károly.