Hirdetés

61 millió dolláros befektetést kapott a tehéntej nélküli sajtot készítő startup, a Formo

A német startup jelenleg az egyetlen az európai piacon, aki nagy mennyiségben kész sajttermékekkel képes jelen lenni a boltok polcain, de a Formo már az amerikai piacok felé is kacsingat.

Európában még nem húzott be alternatív sajtok előállításával foglalkozó startup akkora finanszírozási kört, mint szeptemberben a német Formo:

a berlini székhelyű cég több mint egy tucat befektetőt győzött meg arról, hogy érdemes az összességében 61 millió dolláros (átszámítva közel 22 milliárd forintos) Series B befektetésre.

A tőkések között vannak korábbi (például a FoodLabs, az EQT Ventures, vagy a Lowercarbon Capital) és új (például a Sazaby League, a SevenVentures, vagy a Woodline Partners) befektetők is. A Formo a tőkeinjekciót a DACH régióban (Németország, Ausztria és Svájc) történő terjeszkedésre és termékportfóliójának bővítésére szeretné felhasználni.

Buzzwords: koji gomba és mikrofermentáció

A Formo egy úgynevezett mikrofermentációs eljárást alkalmaz az állati eredet nélküli sajtjai elkészítéséhez. Ennek alapjául a természetben előforduló koji gombakultúrákat használják fel – ezt a gombafajtát már évezredek óta használják az ázsiai konyhában, például a miso vagy a szójaszósz előállításához.

A koji gombát a startup egy erjesztő tartályban összekeveri cukorral és mikrotápanyagokkal, amiből koji fehérjét nyernek ki. Ez a fehérje nagyon hasonlít a tehéntejben lévő fehérjékre, vízzel és növényi zsírokkal összekeverve pedig kiváltja a hagyományos tejet, és lehet belőle hagyományos tejtermékeket készíteni.

A német startup megoldásával tehát meg lehet kerülni azt a költséges és környezetterhelő folyamatot, ami a tehén gondozásától, etetésétől egészen a kész tejtermék előállításáig tart.

A Formo termékei a németországi REWE áruház polcain. A kollázshoz felhasznált képek forrása: REWE vollpflanzlich / Facebook

A Formo jelenleg két termékkel van jelen egyelőre a német és osztrák piacon: a Frischhain nevű krémsajttal, valamint a Camembritz nevű camembert sajtjával. Ahogyan a startup ismerteti:

a hagyományos krémsajtokhoz képest a Frischhain krémsajtjuk előállítása 65 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményez, 83 százalékkal kevesebb földet használ, és 96 százalékkal kevesebb vizet igényel.

Mitől olyan nagy szó egy újabb foodtech startup?

A német startup természetesen nincsen egyedül az alternatív sajtok és terjtermékek piacán: más alapanyagokat használva, de hasonlóan állati fehérje nélkül készít sajtokat a londoni Better Dairy, valamint a tehénből nyert tejfehérjék tulajdonságait reprodukáló tejfehérjéket állít elő a párizsi székhelyű Bon Vivant is.

A Formo irodája. Forrás: Formo / LinkedIn

Amíg azonban a Better Dairy termékei nincsenek még kereskedelmi forgalomban, a Bon Vivant pedig csak a tejfehérjéket adja el alternatív tejtermékeket gyártó cégeknek, addig

a Formo marad az egyetlen alternatív sajtkészítő az európai piacon, aki nagy mennyiségben kész sajttermékekkel képes jelen lenni a boltok polcain.

A startup célja a nemzetközi terjeszkedés és a termékportfólió bővítése

A 61 millió dolláros Series B kör nem is jöhetett volna jobban a startupnak: ezt kívánja felhasználni a DACH régióban történő további terjeszkedésre, ami nem egyszerű feladat. Ahogyan Raffael Wohlgensinger, a Formo alapítója és CEO-ja elmondta:

„A laboratóriumi környezetből a teljes körű termelésbe való átmenet jelentős infrastrukturális beruházásokat igényel, valamint megbízható ellátási láncot a szükséges alapanyagokhoz.

(…) Ezek a folyamatok természetesen technikai és működési nehézségekkel járnak: például nagyobb léptékben optimalizálni kell a fermentáció hatékonyságát, és a termékminőség biztosítását is hozzá kell igazítani a megnövekedett termelési volumenhez.”

Raffael Wohlgensinger, a Formo alapítója és CEO-ja a ProVeg Incubator pitch estjén. Forrás: Formo / LinkedIn

A befektetés másik részét a német startup a termékportfóliójának kibővítésére szeretné fordítnai olyan termékekkel, amelyekkel az USA piacán is megjelenhetnek.

NYITÓKÉP: Formo / LinkedIn

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben