Hirdetés

4 tipp arról, hogy hogyan lépj kapcsolatba a leendő befektetőddel

Nem magától értedődő, hogy alapítóként hogyan érd el, hogy felfigyeljen rád a befektető. Ehhez tudatosan kell kapcsolati hálót építened, azt használnod, jelen lenned az ökoszisztéma rendezvényein, és pozícionálni a vállalkozásod az online térben.

„A befektetővel való kapcsolat tulajdonképpen egy házasság, amit a befektető és a befektetést igénylő vállalkozás köt” – mondta Bedő Beatrix angyalbefektető, az Impact Hub Budapest társalapítója a Startup Safarin adott interjúnkban. Ahhoz azonban, hogy ez a házasság létrejöjjön, a feleknek először is meg kell ismerkedniük. Hogy ez hogyan történik, közel sem magától értetődő – a Sifted sikeres startupperek tippjeit gyűjtött össze ehhez.

Kérj ajánlást a közös ismerősöktől!

Mielőtt vaktában odamennél alapítóként egy befektetőhöz, érdemes átgondolni: van ehhez az emberhez kontaktom?

Sokkal hatékonyabb ismerkedés alakulhat ki ugyanis akkor, ha egy közös ismerős ajánl be a befektetőnek, akár személyesen ő mutat be téged.

Ilyen az emberi természet: sokkal könnyebben bízol meg abban, sokkal nyitottabb leszel arra az emberre, akiért – a bizalmi tőkéjét befektetve – egy általad ismert referenciaszemély garanciát vállal azzal, hogy bemutatja őt.

Attól sem kell megijedni, ha egy-egy ilyen bemutatás nem úgy sül el, ahogyan tervezted: ha megvan az alapvető szimpátia, még a vállalkozásod iránt végsősoron érdektelen befektetőtől is meg lehet kérdezni, hogy van-e olyan befektető társa, akivel összekötne téged.

Építsd tudatosan a kapcsolati hálód, és használd!

Könnyen előfordulhat ugyanakkor, hogy onnan jönnek a jó befektetők, ahonnan előzetesen nem számítasz rá. Ezért is érdemes diverz kapcsolati hálót kiépíteni, rajta lenni minél több és többféle befektető térképén.

Lehet, hogy amikor megismerkedsz egy angyallal vagy egy VC képviselőjével a CEE régióból, csak egy jót beszélgettek, de évekkel később, amikor már érettebb fázisba kerül a projekted, annyira releváns lesz számára, hogy be fog fektetni.

Gyarapítsd a tudásodat az ökoszisztémának szóló eseményeken!

Nem számít, mennyire vagy rutinos pitchelő, mindig lehet újat tanulni egy-egy startupoknak szóló eseményen. Már az is rengeteget dobhat a vállalkozásodon, ha beülsz mások pitcheire, és meghallgatod a befektetői visszajelzéseket.

Sosem árt, ha gyarapítod a tudásodat arról, hogy a befektetőknek mi számít igazán, mit keresnek a projektekben, milyen iparágspecifikus kihívásokkal szembesítik a vállalkozótársaidat, és ezekre ők hogyan reagálnak.

Ezzel a tudással felvértezve te is hatékonyabban tudod megteremteni a kapcsolatot azzal, akitől befektetést remélsz.

Legyél jelen az online adatbázisokban!

Van néhány mértékadó online adatbázis, ami összegyűjti az innovatív vállalkozásokat, és rendszerezetten elérhetővé teszi a befektetők számára. Ilyen például a Dealroom, a Crunchbase vagy a PitchBook.

Ezekben az adatbázisokban megjelenítheted a legfontosabb információkat a vállalkozásodról, amelyek számítanak a befektetőknél, valamint hírt is adhatsz magadról, az aktuális sikereidről.

Ezen felül szűrők segítségével böngészni is lehet a vállalkozók és a befektetők között: így könnyen előfordulhat, hogy egy ilyen adatbázisnak köszönhetően fogsz befektetői megkeresést kapni.

A kapcsolatba lépés és a kölcsönös szimpátia kiépítése után a következő lépcső, hogy meggyőzd arról a befektetőt, hogy érdemes neked pénzt adnia. Arról, hogy a pitcheddel hogyan vedd le a lábáról a befektetőt, ebben a cikkünkben írtunk.

NYITÓKÉP: Networking a Tőkeportál és az InnoMaker Partners közös rendezvényén, a 2023. évi Startup Mikulás Party-n. Forrás: Birkás Krisztián / MeOutGroup

Ünnepeld meg a startup-ökoszisztéma legjobbjait a CEEcosystem Summiton!

Díjat fognak kapni a 2024-es év legkiemelkedőbb startupjai, befektetői, mentorai és a Tőkeportál közösségi finanszírozási kampányai. A Central European Ecosystem Summit továbbá növeli a hazai és regionális startup-ökoszisztéma láthatóságát, összehozza az embereket és elősegíti a tudásmegosztást.

Bővebben